Sunday, 19 October 2014

LAPORAN LAWATAN AKADEMIK KE SYARIKAT AIR MELAKA BERHAD (SAMB)

LAPORAN LAWATAN AKADEMIK KE SYARIKAT AIR MELAKA BERHAD (SAMB)


TARIKH        : 26 OGOS 2014
MASA            : 2.30 PETANG – 5.30 PETANG

TEMPAT       : LOJI RAWATAN AIR BUKIT SEBUKOR & EMPANGAN DURIAN TUNGGAL,   MELAKA\

SEBELUM:
            Perjumpaan telah diadakan bagi menetapkan tempat yang ingin dilawati dan sebuah jawatankuasa (JK) lawatan telah dibentuk. Jawatankuasa melibatkan JK tertinggi sehinggalah JK biasa. Semua yang terlibat adalah dalam kalangan siswi guru PISMP Sains Januari 2011. Setelah JK dibentuk, Setiausaha menyediakan kertas kerja bagi mendapatkan kelulusan daripada pentadbir IPGK PM. Selain daripada kertas kerja, surat memohon kebenaran mengadakan lawatan juga telah disediakan. Satu surat telah dihantar ke Pejabat Urusan Syarikat Air Melaka dan satu lagi kepada Badan Kawal Selia Air (BAKSA) negeri Melaka. Maklum balas telah diterima, di mana kedua-dua pihak membenarkan kami membuat lawatan ke tempat mereka. JK Pengangkutan dan Peralatan juga dibentuk supaya dapat memastikan lawatan yang dirancang dapat dijalankan dengan lancar. Dua orang pensyarah pengiring dilantik, iaitu Puan Fatimah dan Puan Suziela yang mewakili Jabatan Sains.

SEMASA:
            Perjalanan lawatan bermula pada jam 2.00 petang dengan menaiki bas yang disediakan oleh pihak IPGK PM. Tempat yang dilawati ialah Loji Rawatan Air Bukit Sebukor dan Empangan Durian Tunggal. Pada mulanya, kami tiba di loji air pada jam 2.30 petang dan sesi lawatan diteruskan dengan taklimat ringkas mengenai loji rawatan air tersebut. Seterusnya kami dibawa melawat kawasan di mana proses-proses rawatan air dijalankan. Setelah selesai, kami dijamu dengan minuman petang. Penyerahan sijil penghargaan dan cenderahati diadakan sejurus selepas kami selesai menjamu makanan yang disediakan. Sesi bergambar bersama staf SAMB juga dilakukan sebelum bergerak ke Empangan Durian Tunggal. Kemudian, kami meneruskan lawatan ke Empangan Durian Tunggal pada jam 4.30 petang sehingga 5.30 petang. Setibanya di empangan, kami disambut oleh Juruteknik yang bertugas, iaitu Encik Zambri yang memberi penerangan mengenai fungsi dan proses yang berlaku di Empangan Durian Tunggal. Sesi lawatan ke SAMB ditamatkan di Empangan Durian Tunggal dan pulang ke IPGK PM pada jam 5.30 petang.


SELEPAS:
            Kesemua bahan yang diperolehi sepanjang lawatan dikumpul dalam satu fail untuk dikongsikan bersama rakan seunit sebagai nota rujukan. Sesi refleksi juga diadakan bersama semua ahli jawatankuasa yang sama-sama menjayakan lawatan ini bagi mengenal pasti kekuatan dan kelemahan lawatan. Selain itu, kami mendapati bahawa hasil lawatan ini telah berupaya memenuhi objektif yang ingin dicapai pada awal perancangan. Laporan kepada pensyarah pembimbing juga disediakan untuk disemak dan dihantar.      

LAPORAN AKTIVITI 1
TEMPAT        : BILIK MESYUARAT LOJI RAWATAN AIR BUKIT SEBUKOR, MELAKA
TARIKH          : 26 OGOS 2014       
MASA             : 2.30 PETANG – 3.00 PETANG

Taklimat ini merupakan aktiviti pertama setibanya kami di Syarikat Air Melaka Berhad. Taklimat ini bermula jam 2.30 petang dan mengambil masa kira-kira setengah jam. Taklimat yang disampaikan Encik Mohd Afiq adalah berkenaan latar belakang syarikat, polisi keselamatan dan juga proses-proses yang dijalankan oleh syarikat ini dalam memberi perkhidmatan bekalan air kepada penduduk negeri Melaka.

Berdasarkan penerangan yang disampaikan, Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB) adalah satu-satunya syarikat sulung dalam negeri Melaka yang mengambil alih pengurusan dan pengeluaran air mentah untuk disalurkan kepada pengguna yang dianggarkan sehingga 700,000 penduduk. Bekalan air bersih yang dihasilkan adalah mencecah ke angka 16MGD. Penerangan ringkas juga diberi berkaitan proses-proses dalam menghasilkan air bersih iaitu aeration, coagulant dosing, flocculation, proses pengenapan, penapisan, chlorination, fluoridation, pH correction dan electrochlorination. Dalam sesi taklimat ini juga, para guru pelatih berpeluang bersoal jawab dengan pegawai berkenaan berkaitan dengan isu-isu air yang pernah dialami di negara kita seperti kemarau dan catuan air.

 Pegawai memyampaikan taklimat tentang rawatan air

Sesi soal jawab

Keseluruhannya, daripada sesi taklimat ini pelbagai pengetahuan yang telah diperoleh terutamanya berkaitan peranan syarikat air dan proses-proses dalam menghasilkan bekalan air bersih.

LAPORAN AKTIVITI 2
TEMPAT        : KAWASAN OPERASI LOJI RAWATAN AIR BUKIT SEBUKOR, MELAKA
TARIKH          : 26 OGOS 2014       
MASA             : 3.00 PETANG – 4.30 PETANG

Setelah berakhirnya sesi taklimat, beberapa pegawai dan juruteknik telah membawa kami untuk membuat lawatan di luar pejabat Syarikat Air Melaka Berhad. Lawatan di Loji Air Bukit Sebukor telah diketuai oleh juruteknik, Encik Salleh. Lawatan ini berlangsung hampir setengah jam.

Kawasan Operasi Rawatan Loji Air Bukit Sebukor

Encik Salleh telah menunjukkan kami beberapa kawasan yang dijadikan kawasan penapisan. Kawasan ini melalui proses penurasan. Terdapat tiga jenis penapisan iaitu Aquazor, Lamella dan Candy. Teknologi penapisan ini adalah pembuatan dari negara Jerman dan British. Penapisan Aquazor dan Lamella mempunyai enam unit masing-masing manakala penapisan Candy mempunyai tiga unit.  Tujuan proses penapisan adalah untuk mengasingkan kekotoran terampai yang masih terdapat dalam air mendapan. Semasa proses penapisan, kekotoran akan menyebabkan penapis tersekat. Malahan, proses penapisan juga mengalami proses “backwashing”  iaitu cucian yang dijalankan selepas 72 jam atau “Loss Of Head” penapis mencapai dua meter.

Para Pensyarah Dan Guru Pelatih Meninjau Kawasan Proses Penapisan


Seterusnya, kami dibawa ke bahagian electrochlorination yang ditempatkan dalam bangunan yang berbumbung. Ia telah dibina pada tahun 2011 yang menggantikan kaedah penggunaan gas klorin. Konsep yang digunakan adalah lebih selamat, lebih jimat dan efisien dari segi produktiviti dan kualiti air. Klorin yang digunakan dalam rawatan air adalah berbeza kerana sebelum ini menggunakan gas klorin manakala cecair klorin telah digantikan. Umumnya, penggunaan gas klorin adalah berbahaya berbanding cecair klorin. Proses ini berasaskan garam untuk menghasilkan sodium hypochlorite. Encik Salleh dan beberapa juruteknik telah menunjukkan garam yang digunakan dan membenarkan kami merasa garam tersebut menggunakan tangan.

Lawatan Ke Bilik Elektroklorin

Kami telah menaiki ke kawasan yang bertangga untuk melihat proses aeration. Proses aeration ini dilakukan di tempat tinggi dan terdedah. Proses ini bertujuan untuk menambahkan kandungan oksigen di dalam air serta membebaskan gas seperti karbon dioksida yang boleh menyebabkan pengaratan pada saluran paip. Selain itu, proses ini menjadikan Ferum serta Manganese tidak akan terlarut di dalam larutan air untuk proses seterusnya. Air yang mengalir ke aereator ini telah melalui rumah pam air mentah. Ini merupakan proses pertama yang dilakukan untuk mendapatkan sumber bekalan air yang bersih.

Guru Pelatih Berjalan Mengelilingi Aerator

Setelah kami membuat lawatan luar di Loji Air Bukit Sebukor, kami telah menikmati jamuan yang disediakan oleh pihak Syarikat Air Melaka Berhad. Selepas itu, penyampaian sijil penghargaan dan cenderamata diserahkan oleh Penyelaras Kursus, Puan Fatimah Binti Yusof kepada pihak Syarikat Air Melaka Berhad. Kami menamatkan sesi lawatan di Loji Air Bukit Sebukor dengan sesi bergambar.   

LAPORAN AKTIVITI 3

TEMPAT         : EMPANGAN DURIAN TUNGGAL, MELAKA
TARIKH          : 26 OGOS 2014        
MASA                         : 4.30 PETANG – 5.30 PETANG
Setelah tiba di Empangan Durian Tunggal, kami disambut oleh Juruteknik yang bertugas, iaitu En. Zamri. Kami menerima penerangan ringkas mengenai Empangan Durian Tunggal daripada En. Zamri. Keluasan Empangan Durian Tunggal ialah 41.4 km persegi. Yang mula beroperasi pada tahun 1974. Empangan ini merupakan empangan kedua terbesar dan di bawah jagaan Badan Kawal Selia Air (BAKSA) negeri Melaka. Pengurusan di Empangan Durian Tunggal adalah sebagai operator sahaja dan hanya akan berurusan sekiranya mendapat arahan daripada BAKSA.

Sesi lawatan diiringi oleh En. Zamri

Dua kawasan yang dilawati ialah di kawasan air limpah (spill way) dan melawat kawasan penerimaan bekalan air dari Sungai Gersik, Muar. Kawasan air limpah mempunyai tiga injap air yang digunakan untuk menyalur bekalan air semasa musim kemarau. Negeri Melaka pernah mengalami musim kemarau yang teruk pada tahun 1990 selama tiga bulan. Paras air yang ditampung sebanyak 24 juta gelen dan paras airnya ialah 28.35 meter dari paras laut. Sumber air yang diperolehi oleh empangan ini adalah daripada tiga sumber sahaja, iaitu melalui hujan, Sungai Melaka dan Sungai Gersik. 

Penerangan ringkas mengenai ‘spill way’

Pada jam 5.00 petang melawat kawasan penerimaan bekalan air dari Sungai Gersik, Muar. Air yang diterima akan membantu Empangan Durian Tunggal untuk membekalkan air ke kawasan negeri Melaka. Empangan ini juga membantu Empangan Jus untuk bekalan air. Pihak BAKSA Melaka akan memastikan bekalan air yang terdapat di empangan ini sentiasa berada dalam keadaan yang baik dan selamat untuk penggunaan penduduk di seluruh negeri Melaka. Bagi memastikan kualiti air, pH air mestilah sesuai, iaitu tidak boleh terlalu tinggi kerana ianya akan menyebabkan air bersifat alkali.

Kawasan saluran air dari Sungai Gersik, Muar

Sesi lawatan  yang berakhir di Empangan Durian Tunggal telah memberi kami pelbagai input mengenai proses rawatan dan pembekalan air yang berlaku di negeri Melaka. Ilmu yang diperolehi sangatlah berguna kepada kami sebagai bakal guru untuk disampaikan kepada murid-murid.

No comments:

Post a Comment